10. huhtikuuta 2014

Luonnonkosmetiikkaa: Alkulähteillä

Kävin pari viikkoa sitten Ruohonjuuressa ostoksilla. Kumma, miten sinne saa aina uppoamaan ihan järkyttävät määrät rahaa, ja yleensä vielä semmosiin asioihin, joita ilman pärjäis vallan mainiosti :D Mä oon kyllä mestari luomaan itselleni vaikka minkämoisia tarpeita ja perusteluja näille tarpeille :) Ostin fluoritonta hammastahnaa, sulfaatitonta shampoota ja hoitoainetta, marseille-saippuan sekä Laveran meikkivoiteen.



Aikasemminkin mulla on ollut tällasia kausia, että haluan kaikenlaista luonnonmukasta kosmetiikkaa.. vähitellen ne aina sitten on aina unohtunut ja oon siirtynyt takas tavallisiin myrkkyihin :) Fluoritonta hammastahnaa päätin alkaa käyttää törmättyäni fluorin myrkyllisuudestä kertovaan kirjoitukseen. Eihän sitä fluoria paljon hampaita pestessä elimistöön joudu, mutta koska hampaat on muutenkin mulla olleet aina kunnossa, en välttämättä fluoria kaipaa.

Sulfaatittomaan shampooseen ja hoitoaineeseen päädyin, luettuani Sodium Lauryl Sulfaten (SLS) kytkennöistä kaikenmaailan sairauksiin. Mä olen vähän "mainonnan uhri", myönnän sen! :D SLS on sinänsä turha ainesosa shampoissa, sillä sen funktio on saada shampoo vaahtoamaan. Vaahto ei kuitenkaan ole shampoon tehon kannalta olennainen. SLS sen sijaan voi aiheuttaa ihoärsytystä ja SLS:ttömien tuotteiden käytön lopettaminsen on kerrottu auttaneen mm. perioraalidermatiitti -nimisen ihottuman hoidossa (joka itselläni puhkesi taas oltuaan vuosikausia poissa..). SLS on myös haitallinen ympäristölle.

Marseille-saippua, on oliivi-, ja kookosöljyjä sekä soodaa sisältävä saippua. Ostin sen käytettäväksi silloin tällöin kasvojen pesuun. Marseille-saippuassakaan ei ole SLS:a ja koska se koostuu luonnonöljyistä, sen ei pitäisi kuivattaa ihoa. Muutaman kerran oon ehtiynyt kasvot pestä saippualla ja vaikka meikki lähteekin sillä hyvin pois, jää iho kiristävän ja kuivan tuntuiseksi. Eli sitten vaan tuhtia kosteusvoidetta perään :)





Vähän ehkä "tekopyhää" tämä touhuni, kun haluan käyttää sulfaatittomia tuotteita tietyissä jutuissa, mutta kuitenkaan en suostu luopumaan esim. Diorin puuterista, jonka ainesosista mulla ei ole pienintäkään hajua :) Myös hiuksia tulee värjättyä marketin hiusväreillä, joissa saattaa kenties olla vähän sitä sun tätä vähemmän luonnonmukaista ainesosaa :D Mutta enpä toisaalta näe mitään haittaa siinäkään, että siirtyy luonnonmukaisempaan suuntaan niissä tuotteissa, joiden osalta voi joustaa, vähän kerrassaan. 

Suurimmiksi "vihollisiksi" olen tästä jäätävästä informaatiotulvasta, mikä luonnonkosmetiikkaan liittyy, identifioinut juurikin SLS:n. Kirjoitutksestani ehkä käy myös ilmi se, että pohjimmillaan luomummaksi siirtymisessä on kyse oman itseni kannata toivotuista positiiviststa vaikutuksista ja ympäristöön liittyvät asiat tulevat tässä itsekeskeisessä ajattelutavassani vasta toisena :D


5 kommenttia:

  1. Pienistä asioista se lähtee :)

    VastaaPoista
  2. Jes, way to go! Aina on parempi vaihtaa edes ne tuotteet, mitkä pystyy. Kirjoitapa sitten myös käyttökokemuksia noista ja muistakin luonnonkosmetiikkatuotteista, mitä käytät! On kiva kuulla kokemuksia, jotta tietää, mitä kannattaisi ostaa (ja mitä ei). Olen juuri etsimässä hyviä hiustenhoitotuotteita.

    Ninhän se menee, että mitä enemmän lukee, sitä enemmän luonnonmukaisia tuotteita halajaa taikka sitä enemmän ahdistaa jokapäiväiset kemikaalit...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, minä kirjottelen kokemuksia :) Oon nyt varsin innostunut tästä jutusta - jopa niin innoissani, että tilasin netistä pari tee-se-itse-kosmetiikkaa käsittelevää kirjaa :D Saa nähdä mitä siitäkin tulee...!

      Poista
  3. Mun mielestä on kans hyvä alotella vähitellen, ei kaikkee voi kuitenkaan omaksua kerralla. Niin se muutos tulee myös todennäkösemmin pysymään elämässä :) Mulla on kans käytössä fluoriton hammastahna. Marseille-saippuaa käytän sohvan pesuun :D

    VastaaPoista

Kaikki kommentit ovat tervetulleita :)